شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معرفی مراکز رشد

مراکز رشد(incubator)

مراکز رشد علم فناوری نهاد هایی هستند که برای جبران خطرپذیری رشد و توسعه واحد یا شخص فناور ایجاد می گردند یا آنگونه که در اسناد سازمان های جهانی مالکیت فکری ذکر شده مراکز رشد طرح هایی مبتنی بر نوآوری هستند که از کادر مدیریتی کوچکی تشکیل شده و دارای مکان فیزیکی و تسهیلات مشترک هستند.

تاریخچه مراکز رشد

اولین مرکز رشد در سال 1359 میلادی در کشور امریکا آغاز بکار کرد. این مرکز یک ساختمان تقریبا کوچک بود که تعدادی از شرکت های کوچک(SME) رادر خود جای داده بود. 10 سال بعد از آن اولین پارک نیز در دره سیلیکون در مجاورت دانشگاه استنفورد آمریکا راه اندازی شد. شرکت معروف hp اولین شرکت مستقر در این پارک بود و امروز نیز از بزرگترین شرکت های آن است. این شرکت توسط دو دانشجو از دانشجویان دانشگاه استنفورد راه اندازی شد. در ایران حرکت ابتدایی برای راه اندازی اولین مرکز رشد سال 72 یا 73 شروع شد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد حدود سال های 79 یا 80 بود. اولین مرکز رشد تحت عنوان غدیر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز به فعالیت کرد.

اهداف مراکز رشد

1. کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل

2. توسعه ارتباط بین صنعت و دانشگاه به منظور ارتقای سطح فناوری

3. هدایت نظام یافته تحقیقات پزوهشی به سمت کاربردی و تجاری نمودن آنها

4. افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده ی بهینه از این سرمایه ملی

5. بستر سازی جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی

6. کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فنّاوری

7. تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فنّاوری قابل عرضه به بازار

وظایف مراکز رشد

1. حمایت مالی از واحد‎های مستقر در مرکز رشد با توجه به نوع فعالیتها

2. تلاش برای فراهم آوردن حمایت‎های قانونی جهت تسریع رشد واحدهای مستقر در مرکز رشد

3. ارائه خدمات و مشاوره‎های مورد نیاز واحدها در راستای تبدیل ایده‏های نو به محصولات قابل تجاری شدن و تجاری سازی آنها

4. نظارت بر روند رشد واحدها و تحلیل مستمر دستاوردها با هدف افزایش کارائی مرکز رشد

5. نظارت بر فعالیت‏های واحدهای فنّاوری در تحقق ایده محوری آنها

6. ایجاد بخش رشد مقدماتی در صورت نیاز

خدمات قابل ارائه در مرکز رشد

خدمات ارائه شده در مراکز رشد به چهار دسته اصلی تقسیم می شود که این خدمات را می‌توان بدین ترتیب برشمرد:

1. خدمات عمومی و دفتری: تلفن، نمابر، اینترنت، اتاق مذاکره و کنفرانس، منشی و کارهای دفتری، رایانه، دبیرخانه، نظافت و...

2. خدمات اداری و اجرایی: وام‌ها و تسهیلات دولتی، شبکه، کمک‌های مالیاتی، اجاره‌بها و...

3. خدمات تجهیزاتی و تسهیلاتی: فضای اداری، پارکینگ، تجهیزات اداری و دفتری، منابع آزمایشگاهی، تجهیزات کارگاهی و...

4. خدمات فنی و تخصصی: مشاوره مالی و بازاریابی، مشاوره حقوقی و مدیریتی، دوره‌های آموزشی، دسترسی به منابع مالی و...

مزیت های استقرار در مرکز رشد

1. بهره گیری از شرایط هم افزایی پژوهشی در مجاورت سایر پژوهشگران

2. وجود فضاهای مناسب کاری

3. در دسترس بودن خدمات مورد نیاز

4. اطمینان بیشتر از موفقیت با استفاده از مشاوره ها و آموزش ها

5. برقراری ارتباط با صنایع و دانشگاه ها

6. تسهیل در تجاری سازی دستاورد های تحقیقاتی

دوره پیش رشد  (Pre-incubation)

دوره رشد مقدماتی با هدف دستیابی به نمونه اولیه تأیید شده جهت تجاری سازی در مراحل بعدی، تکمیل تیم کاری و ثبت هویت حقوقی، تهیه برنامه کاری کسب و کار (Business Plan ) می باشد. مدت این دوره3 تا 6 ماه و در صورت لزوم تا 9 ماه قابل تمدید استدر این دوره به افراد مشاوره و آموزشهای لازم جهت تثبیت ایده و برنامه کاری، شناسایی گروههای کاری و ایجاد هویت حقوقی مستقل داده می شود .

دوره رشد (Incubation)

شرایط پذیرش در این دوره:

1. داشتن ایده فناورانه که مراحل مطالعاتی آن طی شده باشد
2. دارا بودن ترکیب مناسبی از نیروهای متخصص در قالب یک واحد حقوقی مستقل
3. ارائه برنامه کاری مصوب در مرکز رشد

طول مدت دوره رشد 3 سال می باشد که ارائه خدمات حمایتی در سطح بالاتری نسبت به دوره مقدماتی اجرا خواهد شد.

شاخص های رشد یافتگی:

رشد علمی و فناوری

رشد مالی و اقتصادی

رشد سازمانی